Bikram Choudhury skapte en ny form for yoga som kombinerte østlig og vestlig kunnskap. Øktene varer i 90 minutter, hvor du må gjøre 26 komplette asanaer (stillinger). Det innebærer også å gjøre pusteøvelser i et rom som er satt til en svært høy temperatur.

Hver stilling er ment å behandle en ulik del av kroppen. Alle stillingene involverer balanse, pust og tøying på en matte. De er kanskje ikke direkte vanskelige, men det krever arm- og benstyrke å gjøre hver stilling perfekt.

Du bør også bruke lette, løse klær når du gjør Bikram-yoga. På denne måten vil du være komfortabel og i stand til å håndtere de høye temperaturene.

Toksinfrigivelse

En av de største fordelene med Bikram-yoga er at det hjelper til med å frigjøre toksiner. Den høye temperaturen gjør at kroppen blir kvitt dem enda raskere på grunn av hvor mye du svetter.

En studie som ble publisert i Environment International uttalte at kroppen din kvitter seg med giftstoffer gjennom svette. Folk som gjør denne typen yoga, produserer vanligvis en dl svette per økt. Derfor er det best å innta godt med væske før hver økt og ta med en flaske med vann for sikkerhets skyld.

Ekstrem avslapning

Høye temperaturer fører også til muskelavslapping. Kroppens muskler vil være mye løsere og mer oksygenholdige, noe som vil gjøre dem mer fleksible. Hvis du kommer deg fra en muskelrelatert skade, vil denne varmen også bidra til å lindre smerten din.

Ingen trening nødvendig

Både nybegynnere og erfarne yogautøvere kan praktiser Bikram-yoga, men det er alltid best å starte gradvis. Varmen kan også overvelde folk som aldri har gjort yoga før, noe som gjør det vanskeligere for dem å gjøre det bra.